Region Blekinges logotyp med bild på Region Blekinges flaggor

Region Blekinge anpassar verksamheten efter blockad

Klockan 16 på torsdagen trädde Vårdförbundets konfliktåtgärder i form av blockad mot övertid, mertid och nyanställningar i kraft. Region Blekinge anpassar verksamheten efter de nya förutsättningarna och säkerställer att akut sjukvård inte påverkas.

Sedan Vårdförbundet lade sitt varsel om konfliktåtgärder den 11 april har Region Blekinge precis som andra regioner förberett verksamheterna för att en konflikt kan träda i kraft.

Så blev det den 25 april klockan 16.00 eftersom arbetsgivarparten SKR och Vårdförbundet inte nått en överenskommelse om ett nytt kollektivavtal. Konflikten innebär blockad mot övertid, mertid och nyanställningar för Vårdförbundets medlemmar.

Intensivt internt arbete

Hälso- och sjukvården fortsätter det intensiva arbetet för att påverkan för patienterna ska bli så liten som möjligt.

-Vi förbereder organisationen för att hantera de situationer som uppkommer. Du som patient behöver inte vara orolig. Läget kan givetvis förändras och vi följer utvecklingen noga och anpassar oss efter de nya förutsättningarna. Blekingeborna behöver vara beredda på att en blockad kan påverka tillgängligheten till vård så länge konflikten pågår, säger Linda Hultén, hr-direktör i Region Blekinge.

Region Blekinge och Vårdförbundet lokalt kan inte påverka avtalsförhandlingen eftersom detta sker på nationell nivå.