Gå direkt till innehållet
news_image:alt_text

Publicerad 6 April, 2018

ARK56 - ett nytt internationellt besöksmål är fött

Resmålet Arkipelagrutten får nu sitt slutgiltiga namn och utseende  ARK56 det är namnet för de leder för vandring, cykling och kajak genom Blekinge som är tänkta att marknadsföras både inom Sverige och internationellt som en reseanledning i Sverige.

Till ARK56 finns även en varumärkesprofil och design som är färdig att sjösättas.

Projektledaren för Arkipelagrutten/ARK56, Simone Wenzel, är nöjd med resultatet.

- Det känns bra, namnet och logotypen kommunicerar något unikt, vilket skärgården och Blekinge Arkipelag verkligen är med sina oexploaterade natur- och kulturvärden. Enkelheten speglar det och fungerar också bra internationellt. Alla är nöjda med resultatet och vi kan nu jobba vidare!

Namnet härstammar från ordet arkipelag och var lederna finns, på den 56:e breddgraden. Genom att vara kort, enkel, tidlös och internationell skapas en identitet att marknadsföra och utveckla på lång sikt – precis som det är tanken med projektet.

Leif Wictorén, Länsturismchef, har varit delaktig i processen och är hoppfull.

- Blekinge har saknat något som det här. Ett varumärke som överskrider kommungränser och fokuserar på vad besökaren kan göra gör hela regionen mer attraktiv. . Det är ett väl genomfört arbete. Många satsningar drar nu åt samma håll, varav ARK56 är en. Ju mer vi arbetar tillsammans över kommungränserna ju mer lyfter vi hela Blekinges besöksnäring.

Varumärkesprofilen kommer lägligt eftersom andra processer i projektet nu når mer konkreta faser där ledmarkeringar och skyltar för lederna och app är i skeden där de ska få sina fysiska utseenden.

Besök gärna ark56.se

Pratbubbla Kommentarer (0)

Skriv kommentar