Gå direkt till innehållet

Publicerad 7 Augusti, 2015

Ömsom sol, ömsom regn - besöksnäringen summerar sommaren

Det har inte kommit några siffror över besöksstatistiken i Blekinge för sommaren men när några av aktörerna sammanfattar delar av maj, juni samt juli så är det övervägande positiva tongångar. Det kalla vädret i hela landet har emellertid ställt till det hos vissa näringsidkare i länet, menar Visit Blekinge.

- Att ge exakta siffror hur många gäster som besöker Blekinge är inte helt lätt just nu. Det ligger några månader framåt i tiden innan all statistik är sammanställd. Däremot är vår rundfrågning till ett antal olika aktörer en liten barometer på hur det varit så här långt,  säger Jens Harrysson VD på Visit Blekinge.  

Enligt Visit Blekinges sammanställning har Eriksberg har haft 6000 fler besökare i juli mot juli 2014, vilket är en ökning med 50%. Intresset både för safariparken och den White Guide diplomerade restaurangen är stadigt ökande menar Eriksbergs VD Per-Arne Olsson.

Även Angelica Coleman på Ronneby Brunn vittnar om en av de bästa somrarna någonsin och där satsningen "all-inclusive barnklubb" fallit mycket väl ut.

Ola Söderdahl från Mörrums Kronolaxfiske rapporterar att endagsfiskekort under juni och juli ökar med över 15%. Noterbart är att många nya besökare kommer och fiskar och upptäcker vilken fantastisk fritidssysselsättning fiske är.

Kreativum har under juni och juli ca 13 000 besökare, att jämföras med 9000 förra året. Tina Ivarsson, VD på Kreativum, menar att en stor del av framgången beror på att vi tillsammans stärker Blekinge som besöksmål. På det sättet märks nya besökare i anläggningen och de aktiviteter som Visit Blekinge haft tillsammans med Kreativum och andra aktörer såsom annonsering och gerillamarknadsföring runt om i landet har givit effekt. Även Exotisk Värld, som ligger vägg i vägg med Kreativum ökar antalet besökare gentemot föregående sommar.

Barnens Gård i Karlskrona rapporterar om att maj och juni var mindre bra månader. Antalet besökare sjönk med ca 20% och Åsa Alm som är ägare till anläggningen menar att det beror på den kalla sommaren.

Christer Jönsson på Hälleviks Camping berättar att totalnettot för juni och juli blir ca +/-0% jämfört med föregående år. De utländska gästerna ökar och speciellt de från alpländerna. Svenska och danska besökare minskar något.

- Det är intressant att konstatera att det bara är vi svenskar som pratar om det dåliga vädret. Våra utländska gäster nämner det aldrig, de klär sig efter vädret, säger Christer Jönsson, på Hälleviks Camping.

- För Visit Blekinges del kan vi konstatera att vår nya site tagits emot väl och att vi ser en stadig ökning av antalet besökare, vilket är mycket glädjande. Vi hoppas att vi får en fin avslutning på sommaren och vi kommer att starta våra gemensamma kampanjer för höstens aktiviteter i mitten på augusti", avslutar Jens Harrysson.

Visit Blekinge AB ägs av den ideella föreningen Visit Blekinge som just nu har ungefär 80 medlemmar både från det offentliga Blekinge och från näringslivet. Bolaget är ett så kallat svb-bolag, ett aktiebolag med särskild vinstutdelningsbegränsning, vilket innebär att om bolaget uppvisar vinst ska den investeras i verksamheten. Målet är att besöksnäringen ska fördubblas i omsättning till 4 miljarder år 2020.

Pratbubbla Kommentarer (0)

Skriv kommentar