Region Blekinges logotyp på fasaden vid Wämö center.

Hälso- och sjukvården tillbaka i normalläge

Hälso- och sjukvården i Region Blekinge går nu tillbaka till normalläge efter Kommunals strejkvarsel. Samtidigt ställer organisationen nu om och fokuserar på Vårdförbundets varsel om konfliktåtgärder.

Tidigare i veckan höjde hälso- och sjukvården beredskapen med anledning av fackförbundet Kommunals varsel om strejk. Strejken blåstes av under onsdagen och nu går hälso- och sjukvården tillbaka i normalläge.

-Vi ställde snabbt om till stabsläge för att kunna hantera konsekvenserna av en eventuell strejk. Jag vill tacka alla som arbetade hårt för att hantera det med så lite påverkan som möjligt för våra patienter, säger stabschef Henrik Magnell.

Ställer om

Även Vårdförbundet har varslat om konfliktåtgärder i form av övertids-, mertids- och nyanställningsblockad. Det varslet berör yrkesgrupperna barnmorska, biomedicinsk analytiker, röntgensjuksköterska och sjuksköterska.

Konfliktåtgärderna träder i kraft den 25 april klockan 16 om arbetsgivarparten Sveriges kommuner och regioner, SKR, och Vårdförbundet inte kommer överens innan dess.

Patientsäkerhet i fokus

Nu arbetar Region Blekinge med att analysera varslet och kartlägga vilka konsekvenser det kan få för våra verksamheter.

-Det handlar om att planera åtgärder för att hantera effekterna av en eventuell konflikt. Och precis som tidigare så är patientsäkerheten i fokus, säger regiondirektör Peter Lilja.